تنها راه کم کردن اثرات مخرب در طی یک کمپینگ همراه بردن کیسه زباله نیست. نکات بیشتری وجود دارد.

همیشه حضور انسان در طبیعت همراه با اثراتی بوده است. امروزه این اثرات بیش از همیشه شکل مخرب به خود گرفته به طوریکه در سالیان اخیر، محل های کمپینگ شناخته شده به کلی تغییر شکل داده اند و طبیعت رو به نابودی گذاشته است. به همین خاطر اهمیت سفر به طبیعت بدون به جا گذاشتن هیچ ردی، بیش از پیش احساس می شود. متن زیر حاوی نکاتی از آقای مایلز فارنبانک، یکی از اساتید آموزش در زمینه طبیعت گردی، به طبیعتگردان حرفه ای است تا مطمئن شوند طبیعت را تا حد امکان نزدیک به چیزی که به آن سفر کرده اند ترک می کنند. ایشان از اساتید آموزش مبحث تخصصی “اثری به جای نگذارید” (Leave No Trace) هستند.

موقعیت کمپ را به دقت انتخاب کنید

اگر محل کمپی که انتخاب کرده اید کاملا از بازدیدکنندگان قبلی تاثیر پذیرفته است، چادر خود را داخل محل تاثیر پذیرفته نگه دارید. بیشتر از محل های فرسایش یافته استفاده کنید تا جاهایی که اثری از حضور انسانی در گذشته در آن به چشم نمی آید. چادر های خود را به منظور کاهش اثر تجمع افراد، به صورت پراکنده برپا کنید. و همچنین منطقه ای را برای کمپ انتخاب کنید که پوشش با دوامی دارد. مثل سنگ، شن یا علف خشک.

نداهای طبیعت

ادرار تقریبا بی ضرر است و تا وقتی که یک فضای نسبتا کوچک و محدود برای این کار در نظر نگرفته اید، اثر مخربی بر طبیعت نخواهد داشت. اما شماره دو (مدفوع) اثر مخرب قابل توجهی هم بر سلامت و هم بر کیفیت آب می گذارد. برای این کار کاملا از محل کمپ خود دور شوید و حداقل ۵۰ متر با هر منبع آبی فاصله داشته باشید. البته قوانین “اثری بر جای نگذارید” می گوید ۷۵ متر، که مسافت قابل توجهی است!

بعضی از سازمان ها فاصله ۳۰ متر را پیشنهاد می کنند، البته به شرطی که یک گودال حفر کرده و مدفوع خود را دفن کنید. گودال مناسب این کار باید ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر پهنا و ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر عمق داشته باشد. دفن مدفوع باعث می شود پرندگان و سایر حیوانات نیز کمترین آسیب را ببینند.

دستمال کاغذی

دستمال کاغذی از فیبر چوب بسیار کوتاه ساخته شده تا به راحتی در سیستم فاضلاب شهری تجزیه شود. هر چه در کوهستان بالاتر می روید، باکتری های کمتری در خاک وجود دارد و به همین دلیل ضایعات دیرتر تجزیه می شوند.

اما دستمال کاغذی را نسوزانید. چرا که پس از یک بار استفاده به راحتی نمی سوزد و آتش سوزی های بزرگی در طبیعت به همین دلیل رخ می دهد. دستمال مرطوب ها را هرگز دفن نکنید. آنها دارای مواد شیمیایی و پلاستیکی هستند و به هیچ وجه زود از بین نمی روند.اگر از انها استفاده می کنید، کیسه ای بیاورید که انها را پس از استفاده با خود بیرون ببرید.

وعده های غذاییتان را برنامه ریزی کنید

اینکه به مقدار مناسب غذا درست کنید و مواظب باشید تا چیزی از آن ضایع نشود اهمیت دارد. اگر مقداری از غذایتان را بسوزانید یا اضافه بیاورید، این مهم نیست که آن را دور بیندازید یا دفن کنید. چرا که در هر صورت باعث جذب حیوانات به آن سمت می شود. و اگر این مسئله برای آنان تبدیل به یک عادت شود، باعث می شود حیوانات همیشه به یک محل کمپ معروف نزدیک شوند. مقداری غذا درست کنید. به افراد غذا بدهید. اگر هنوز کسانی گرسنه بودند دوباره غذا بپزید!

شستشو

یک مخزن آب را لب رودخانه یا دریاچه ببرید و آن را پر کنید. آن را به محل کمپ بیاورید و دور از منابع آب محیط به شستشو بپردازید. یک مقدار آب درون ماهیتابه یا قبلمه بریزید و سپس با دست یا قاشق یا چیز دیگری شروع به تمیز کردن کف آن کنید. سپس یک پارچه روی ماهیتابه قرار دهید. در محلی که پر از گیاهان است حرکت کنید و آب ماهیتابه را خالی کنید. لایه پارچه ای مانند یک صافی عمل کرده و نمیگذارد ذرات غذا همراه با آب در طبیعت تخلیه شوند. سعی کنید آب را تا جایی که می شود در محیط وسیع تری خالی کنید. سپس ذرات غذای چسبیده به صافی پارچه ای را درون یک کیسه زباله تخلیه کنید. خود پارچه را نیز می توانید به بیرون کوله آویزان کنید تا خشک شود.

اگر همچنان ماهیتابه شما چرب بود، مقدار بسیار کمی مایع ظرفشویی با غلظت پایین در آن ریخته و با اندکی دیگر آب کف آن را تمیز کنید. سپس از محیط کمپ دور شوید و در یک محیط پوشیده از گیاه، آب درون تابه را با یک حرکت قوی دست تا جایی که می توانید به اطراف بپاشید.

شستشوی خودتان

مردم نباید صابون های بهداشتی عادی را با خود به طبیعت ببرند چرا که متریال شیمیایی آن بسیار قوی است. باید به جای آن از چیزهایی با مواد شیمیایی کمتر استفاده کنند. شما می توانید از وان های کوچک طراحی شده برای کمپینگ استفاده کنید. درون این کاسه ها بایستید و مخزن آبی را که یک دوش به آن متصل شده به درختی در بالای سرتان آویزان کنید و با کمتر از نیم لیتر آب دوش بگیرید.

تمام آب آغشته به صابون درون کاسه جمع می شود و شما می توانید با افزودن مقداری دیگر آب و رقیق کردن آن، همان کاری را با آن انجام دهید که درباره شستشو در قسمت قبل ذکر شد. از کمپ دور شوید و با تمام قدرت آن را در منطقه ای وسیع بپاشید. به این ترتیب شما هیچ مواد شوینده ای را که از شستشوی بدنتان به جا مانده در یک نقطه خاص خالی نمی کنید.

مسواک زدن دندان ها

شما می توانید از خمیردندان هایی با مواد طبیعی استفاده نمایید. اما نکته مهم این است که به اندازه استفاده کنید و نه بیشتر. اگر یک ماگ به همراه دارید بهتر است دهان خود را داخل ماگ بریزید و محتویات رقیق شده را در منطقه وسیعی پخش کنید. زمانی که باران بیاید به راحتی شسته و جذب طبیعت می شود.

برنامه ریزی قبلی داشته باشید

درباره جایی که میخواهید بروید و محلی که قصد کمپ زدن دارید فکر کنید. چه تاثیری ممکن است بگذارید؟ و متناسب با آن برنامه ریزی کنید. مثلا شرایط آب و هوایی منطقه کمپ خود را در طول آن هفته بررسی نمایید، آیا زمین نرم خواهد بود؟ آیا شما دستمال کاغذی برای دفن کردن، مخزن آب یا فیلتر پارچه ای برای شستشوی غذا به همراه دارید؟ اگر درباره “اثری بر جای نگذارید” در مرحله برنامه ریزی فکر کرده باشید قطعا آثار مخرب شما بر محیط اطرافتان کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

 

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای قوجا داغلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!